Kaivinkoneet möyrivät, siirtelivät kiviä ja kiskoivat kannotkin maasta energiajätteeksi. Muutama ylijämä kivi vietiin pois, taisi olla pari traktorikuormallista.
Rakennuspaikka muotoiltiin ja maisemoitiin alustavasti. Jokunen norsunkokoinen kivi laittoi pikkasen hanttiin, mutta taitava kaivurin käyttäjä sai nekin siirrettyä suunniteltuun paikkaan.
|
30 Tonnin kaivuri |
|
17 Tonnin kaivuri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Perusmuotoilua rakennuksen pohjalle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luulin, että tontin sorat riittävät rakennuspaikan muotoiluun. Se oli
väärä luulo, soraa tuotiin lisää noin neljäsataa kuutiometriä! Osa
tietysti meni täytteeksi lattialaatan alle. |
Anturien muotit, niiden valaminen ja sokkelin muuraukset tehtiin ripeästi asiantuntevan apurin
kanssa parissa viikossa.
|
Sokkelimuurausta |
|
Lämpö- ja sähköputkia |
|
Alapohja valettu | | | | |
|
Popcatillekin löytyi puuhaa |
|
|
Harkkovarasto |
Soratäyttö, eristeet, betoniraudoitus, sähkö- ja putkityöt. Taas mentiin muutama viikko eteenpäin ja lattialaatta kiilteli kosteana valettuna.
Onneksi syyskesä oli melkoisen kuiva ja työt etenivät mukavasti. Eräänä pimeänä lokakuun loppupuolen aamun ajoi pitkä rekka-auto tontille ja toi lähes 40 tonnia kevytsoraharkkoja ja kuivalaastia.Jatkuu....
2 kommenttia:
Justus, minkälaisen totin oletkaan löytänyt.
En kuvitellut sen olevan ns. asutusalueella.
Upea kuva tuo perusmuotoilu, jonka ansiosta näkyy korkeusero alapuolella oleviin.
Kuva tosin hieman hämää. Luulen silti kokeuseron olevan rakennuksen edestä 6-7 metriä katutasoon.
Suuret kivet tuottaa usein vaikeuksia, koska pyörivä kääntää hammaskehällä, jota pyörittää moottori, joka on liitetty startin tapaan hammaskehääle.
Siinä ei siis ole kääntövoimaa, toisin kuin traktori-kaivureissa jotka kääntävät sylinterien voimalla.
Lisävoimaa hukuttaa aina myös pikakiinnitys ja rototilt (engon tuossa kuvassa) laite jotka vievät (kaivu)voimaa pois vipuvarsista.
Tontti rajoittuu kahdelta sivulta metsäiseen viheralueeseen, joka asemakaavan mukaan tulee säilymään. Sijainti aivan taajaman laidassa, keskustaan matkaa puolitoista kilometriä. Korkeusero rajalta rajalle 9 m, rakennuksen lattia on naapurin harjakorkeudella.
Pienempi kaivuri ähräsi aikansa kivien kimpussa, mutta melko tehottomasti. Onneksi ystäväpiirissäni oli isommankin koneen isäntä. Sillä vehkeellä ei ollut juurikaan vaikeuksia kivien siirtelyssä. Pari suurempaa nostatti hieman perää ja yhtenä lauantai päivänä perusmuotoilu tuli muutamassa tunnissa valmiiksi. Isäntä itse oli puikoissa. :)
Kaivurien teknisestä puolesta en tiedä mitään...
Lähetä kommentti